Hoe de retoucheerautolak glad te strijken (5-stappengids)

Ben je je touch-up verf aan het gladstrijken en heb je professionele touch-up tips nodig?

Onze autocarrosserie jongens hebben het werk gedaan om u de juiste oplossingen te bieden.

In deze ProPaintCorner.com handleiding leert u:



  • Wat u moet weten over het bijwerken van autolak
  • Benodigdheden die u nodig hebt om verf op uw auto te doen
  • Het stapsgewijze proces van het bijwerken van autolak
Hoe de retoucheerautolak glad te strijken (5-stappengids)

We weten dat het inhuren van een professional voor touch-up duur is, dus gebruik onze online handleidingen en tools om uw volgende touch-upklus met succes te doen – en deze tot in de perfectie glad te strijken.

Dus voordat u de retoucheerlak op uw auto gladstrijkt, raad ik u aan deze korte handleiding te lezen.

Wat u moet weten over het gladstrijken van retoucheerlak op de auto

Het gladstrijken van retoucheerverf is een relatief snel proces, of het nu gaat om chipreparatie of detaillering van een paneel nadat het opnieuw is geverfd.

Wees je bewust van autolaklagen

De lak van uw auto is in deze lagen geschilderd:

Na de blanke lak moet de auto idealiter worden bedekt met een laag was of worden bedekt met een heldere keramische coating die het lichaam beschermt tegen kleine krassen en steenslag.

Droogtijd van de verf bijwerken

Touchup-verf droogt snel, dus u kunt doorgaan en het 30 minuten na de touchup naar de detailafdeling sturen.

Volledige body panel repaints van een carrosseriebedrijf, zullen echter meer dan 24 uur duren voordat ze klaar zijn voor zand, buff en wax.

Schuur, buff en wax in een cirkelvormige beweging

Als je wilt dat je werk eruit komt als een professionele detailer, gebruik dan cirkelvormige bewegingen zonder heel veel druk uit te oefenen.

Easy doet het bij het werken met elektrische buffers en schuurmachines met dubbele werking – plaats ze eerst op het carrosseriepaneel voordat je ze inschakelt en laat ze hun magie werken.

Het is niet nodig om te drukken, tenzij u een aanzienlijke hoeveelheid overtollige verf afschuurt.

De verfkleur correct afstemmen

Heb je de retoucheerverf nog niet aangebracht? Vergeet niet om de retoucheerverf te kopen die overeenkomt met de kleurcode aan de binnenkant van het bestuurdersportier.

Koop een goedkope verfpen voor kleine plekken en een klein flesje verf voor gebruik met een airbrush of autolakspuit voor grote lakreparatieplekken.

Lees meer >> Hoeveel kost het meestal om de motorkap van een auto te schilderen?

Benodigdheden die u nodig hebt voor het gladstrijken van de verf op een auto

Hier is een hoofdlijst met alles wat u nodig hebt om de verf van de retoucheerbeurt glad te strijken.

Microvezel handdoeken

Dikkere microvezelhanddoeken werken geweldig bij het afdrogen van de auto na de wasstraat, en de dunnere microvezelhanddoeken zijn ideaal voor het afvegen van het aangetaste oppervlak bij nat schuren, polijsten en harsen.

Wrijfmiddel

Wrijfmiddel /correctieverbinding is een detaillering die essentieel is voor gebruik met een elektrische / pneumatische buffer of handapplicator met de kracht om oude verfklussen volledig te herstellen.

Schuurpapier

Bij het uitvoeren van carrosserie en detaillering heb je alles nodig, van korrel 80 tot schuurpapier met korrel 3000.

Een schuurblok of schuurspons werkt prima bij het werken met de hand.

Voor deze specifieke taak vereist nat schuren overal van 1500-3000 grit schuurpapier.

Chemische oplosmiddelen

Chemische oplosmiddelen helpen bij het verwijderen van overtollige verf bij het gladstrijken van een retoucheertaak. Oplosmiddelen zullen niet altijd nodig zijn in dit proces.

Carnaubawas

Voltooi de klus door was of een keramische coating op de verfbeurt aan te brengen. Wax helpt vuil en UV-stralen af te weren voor een langer durende verfbeurt.

Applicator pads

Of u nu een machine of uw handen gebruikt, u wilt een applicatorpad.

Elektrische en pneumatische buffers hebben meestal klittenband bevestigbare applicatorpads die het werk gemakkelijk maken bij het detailleren van de hele auto.

Lees meer >> Hoeveel kost het meestal om een auto te schilderen?

Hoe de verf op de auto glad te strijken (handleiding in 5 stappen)

Nu je alle benodigdheden hebt verzameld die je nodig hebt om de lak van je auto bij te werken, laten we het stapsgewijze proces doorlopen over hoe je het goed kunt doen!

(U kunt op een van de onderstaande links klikken om verder te gaan met die stap.)

  1. Reinig het oppervlak
  2. Nat zand
  3. Verfcorrectie
  4. Wax OF keramische coating
  5. Resultaten inspecteren

Stap 1 – Reinig het oppervlak

Het opruimen van retoucheerverf kan het beste op een schoon oppervlak worden gedaan, dus geef uw auto een goede wasbeurt voordat u verder gaat.  Dit geeft je verf de best mogelijke kans op hechting.

Stap 2 – Nat zand

Nat schuren met schuurpapier met een hoog gruisgehalte (korrel 1500-3000) schuurpapier helpt de oude verf met de nieuwe te mengen.

Gebruik elke methode die beschikbaar is voor nat schuren (handapplicator, buffer, dubbelwerkende schuurmachine, enz.) zorg er gewoon voor dat het schuurpapier erg nat is.

Als u nat schuurt met elektrische of pneumatische ondersteuning, is er niet veel nodig om het getroffen gebied klaar te maken voor het polijsten. Slechts een snelle pass voor een paar seconden zou het moeten doen.

Stap 3 – Verfcorrectie

Het polijsten van de verfklus met wrijfmiddel / polijstmiddel is een go-to om de verfbeurt er beter uit te laten zien.

Of u nu probeert de retoucheerverf in de originele verf te laten overvloeien of de vervaagde verf verwijdert om er een frisse nieuwe laag onder te onthullen, er is niets beter dan de verfcorrectieverbinding van Meguiar.

Als u een elektrische buffer met variabele snelheid gebruikt, werken de hogere snelheden het beste met wrijfmiddel.

Breng een paar kleine druppels aan op de applicatorpad, plaats de pad op het carrosseriepaneel en schakel de buffer vervolgens in op een hogere snelheid (iets als 1500 RPM).

Stap 4 – Was of keramische coating

Als u geen keramische coating heeft (zie stap 5), gebruik dan een carnaubawas om de verf te beschermen tegen vuil UV-schade.

Wax kan worden aangebracht met een handapplicator of met een vermogensbuffer. Waxen kan bij een lager toerental en waxen is een snellere service dan verfcorrectie.

Breng gewoon een paar druppels was aan op de applicator, breng het aan op het oppervlak van de auto en veeg vervolgens het overtollige af met een microvezeldoek.

Een keramische coating is een heldere film geïnstalleerd over de gedetailleerde verfbeurt die de noodzaak van waxen elimineert en de verf beschermt tegen kleine deuken en krassen.

We raden u ten zeerste aan om uw lokale detailwinkel te raadplegen over het aanbrengen van een keramische coating op uw auto, omdat dit de lak langer zal helpen duren, en het maakt het schoonmaken van de buitenkant ook gemakkelijk omdat u het in principe gewoon met water moet overgieten als het vies wordt.

Stap 5 – Resultaten evalueren

Een stap terug doen om resultaten te inspecteren is altijd een goede gewoonte bij het automatisch detailleren, vooral bij het uitvoeren van het werk voor een klant.

Voordat je het een dag noemt, gebruik je een zaklamp om het gebied te onderzoeken waar je aan werkt.

Verplaats de auto naar andere verlichting, zonlicht en schaduw om ervoor te zorgen dat u tevreden bent en voorkom dat de klant de auto later ontevreden terugbrengt.

Kijk naar de omringende verf en vraag jezelf af of het getroffen gebied er hetzelfde uitziet.

Wist je dat: Het kan overal van $ 150 tot $ 500 kosten om de lak van een auto te repareren, afhankelijk van waar je naartoe gaat.  Nog een goede reden om het te leren doen!

Andere waardevolle bronnen over het gladstrijken van de verf op de auto

Om eerlijk te zijn, zal de retoucheerverf die in kleine containers wordt geleverd, moeilijk volledig opgaan in de verfbeurt.

Kleine verfsnippers /steenslag en krassen ruimen geweldig op met traditionele retoucheerverf, maar als je wilt dat grotere gebieden er weer als nieuw uitzien, moet je kiezen voor een volledige herschildering van het carrosseriepaneel met spuitverf.

Fooi: Sommige verfkrasgebieden komen er simpelweg af door het uit te poetsen met een correctieverbinding.